Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Handleiding bij de gelijknamige dvd met talloze verwerkingssuggesties, kijkopdrachten en aanwijzingen voor rollenspelen
Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Gespreksvoering --- Persoon met een migratieachtergrond --- Ouders --- Interculturele communicatie
Choose an application
DVD met 6 cases (gesprekken) waarin eerst zichtbaar wordt hoe communicatie met allochtone ouders mislukt; daarop volgt een analyse ervan. Vervolgens bespreken dezelfde personen hetzelfde onderwerp maar dan op een manier die wel leidt tot toenadering en wederzijds begrip; ook die gesprekken worden geanalyseerd
Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Gespreksvoering --- Persoon met een migratieachtergrond --- Ouders --- Interculturele communicatie
Choose an application
In de periode die leerlingen in het voortgezet onderwijs doorbrengen worden zij zich bewust van hun identiteit. Op twee vlakken gaat de ontwikkeling van hun identiteit heel snel: cognitief en seksueel. Docenten en decanen hebben de taak hun problemen te signaleren en de leerlingen in hun ontwikkeling te begeleiden en dat gaat verder dan alleen de keuze van het vakkenpakket. Het psychologisch kader dat de auteurs schetsen, geeft houvast bij het ontwikkelen van een visie op leerlingbegeleiding en de praktische uitvoering daarvan. De auteurs verbinden in elk hoofdstuk de theorie aan de praktijk, zodat de psychologie- en vaardighedenmodulen in de lerarenopleiding sterker met elkaar verweven kunnen worden. De theorie is gelardeerd met actuele voorbeelden uit de praktijk in de vorm van bijvoorbeeld citaten uit de rubriek `Achterwerk' van de VPRO-gids en songteksten. Ook bevat het boek veel verwerkings- en stageopdrachten en toetsvragen. Aan de opzet van het boek bij deze tweede herziene druk is niets veranderd. De theorie is bijgewerkt naar aanleiding van nieuw verschenen onderzoek en ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn (waar nodig) geactualiseerd.
Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Identiteit ; adolescentie --- #KVHB:Identiteit --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- adolescenten --- didactiek --- identiteitsontwikkeling --- leerlingenbegeleiding --- puberteit --- 454.23 --- Cognitieve ontwikkeling --- Identiteitsontwikkeling --- Leerlingenbegeleiding --- Ontwikkeling adolescentie --- Sexuele ontwikkeling --- 159.922 --- Adolescentie --- Gedrag --- Identiteit --- Leerlingbegeleiding --- Persoonlijkheid --- Seksualiteit --- Leerlingbegeleiding: secundair onderwijs --- Didactische principes --- Didactiek --- Ontwikkelingspsychologie --- Seksuele ontwikkeling --- Leerlingbegeleiding. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Teacher education. Teacher's profession --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- persoonlijkheidsontwikkeling --- pedagogische psychologie --- identiteit
Choose an application
Inclusie --- Nederland --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Beroepssecundair onderwijs --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
In dit boek wordt het werk van de interne begeleider van verschillende kanten belicht. Het eerste deel gteeft een overzicht van opvattingen en dilemma's gebaseerd op onderzoek naar interne begeleiding. Tevens worden, aan de hand van onderzoek, enkele resultaten met betrekking tot de ontwikkeling van interne begeleiding geschetst. In het tweede deel geven verschillende, direct bij de functie betrokken professionals hun visie op de kern van het interne begeleidingswerk: de taken van de interne begeleider, de manier van werken en de plaats van de interne begeleider binnen de school. In het derde deel worden de bevindingen van het onderzoek, de verschillende praktijkervaringen en de resultaten van de met de betrokken auteurs gevoerde discussies in een breder perspectief geplaatst. (Bron: covertekst)
School management --- Primary education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Netherlands --- #PBIB:2001.3 --- interne begeleiding --- basisonderwijs --- zorgverbreding --- orthopedagogiek --- didactiek --- leerlingenbegeleiding --- 474.23 --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- 061484.jpg --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- Interne pedagogische begeleiding --- Lager onderwijs --- Nederland --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Zorgcoördinatie --- Remediërend onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Efficiëntie --- Schoolmanagement --- Pedagogische begeleiding --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Basisonderwijs. --- Studentenbegeleiding. --- Nederland.
Choose an application
Inhoudsopgave 1 De dynamische driehoek: ouders - kind - school 2 Loyaliteit 3 Loyaliteit onder druk 4 Gespleten loyaliteit 5 Onzichtbare loyaliteit 6 Overbelaste loyaliteit 7 Aanspraak maken op erkenning 8 De leerling in zijn context 9 Contextuele leerlingbegeleiding in de praktijk: een geval van faalangst 10 Contextuele leerlingbegeleiding in de praktijk: een verhaal over pesten 11 Meerzijdige partijdigheid 12 Erkennen 13 De dialoog 14 Risico's bij gescheiden ouders 15 De bijzondere situatie van allochtonen 16 Contextueel verwijzen
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactische principes. --- Contextuele therapie. --- Leerlingbegeleiding. --- Didactic strategies --- leerlingenbegeleiding --- Leerlingbegeleiding --- #A0202A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- contextuele therapie --- loyaliteit --- psychosociale hulpverlening --- onderwijs aan allochtone groepen --- 454.23 --- D30096.jpg --- leerlingbegeleiding --- onderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- #PBIB:+105.10 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Leerlingen --- Ouders --- Relaties --- School --- 484.23 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Allochtonen --- Echtscheiding --- Faalangst --- Gastarbeiders --- Kinderen --- Onderwijs --- Parentificatie --- Pesten --- Relatie leraar - leerling --- Relatie ouder - kind --- Relatie ouder - school --- Vluchteling --- Didactische principes --- (zie ook: teleonderwijs) --- opvoeding --- relaties --- Relatie leraar - ouder --- Relatie school - ouder
Choose an application
De volkswijsheid 'Kleine kinderen, kleine zorgen -Grote kinderen, grote zorgen' gaat eigenlijk ook op in het onderwijs. Als een kind in het voortgezet onderwijs nog niet op het goede spoor is gebracht, is er met recht sprake van een hardnekkig probleem. Nu scholen voor voortgezet onderwijs niet meer zo herkenbaar voorkomen op de lijst van scholen, is het goed dat de aandacht groeit voor speciale onderwijszorg in het hele voortgezet onderwijs, onder meer op het gebied van leerwerktrajecten, loopbaanoriëntatie en -begeleiding, doorstroomvraagstukken, VMBO/ROC, NT2, structurele vormgeving van leerwegondersteunend onderwijs in het VMBO en specifieke vraagstukken in het studiehuisDit boek behandelt belangrijke thema 's uit de leerlingenzorg die elke dag spelen in het voortgezet onderwijs. Uit de inhoud: C. Terlouw: Orthopedagogisch-didactisch centrum -R. Kleijnen: Meten van effecten van remediaal handelen -J. Jeninga: Planmatig handelen bij gedragsproblemen -L. Ario: Wat moet een leerling weten om zich te kunnen redden in de Nederlandse samenleving -R. Jasperse: KAGAL: Kennis Als Gereedschap, Activerend Leren -N. ten Brink: School Video Interactie Begeleiding -C. Sebregts: Remedial teaching en de Internationale Schakelklassen -A. Smits & P. van der Helm: Dyslexie en software. (Bron: www.maklu.be)
Leerlingbegeleiding --- Nederland --- Zorgverbreding --- Buitengewoon onderwijs --- Remediërend onderwijs --- Gedragsproblemen --- Sociale vorming --- Kinderen --- Leraren --- Professionalisering --- Software --- Kennis Als Gereedschap - Activerend Leren (project) --- Kennis --- Zelfsturend leren --- Feuersteinmethode --- Adaptief onderwijs --- Constructivisme --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Secundair onderwijs --- 032299.jpg --- Leerlingbegeleiding: secundair onderwijs --- Speciale onderwijszorg: secundair onderwijs --- Gedragsprobleem --- Sociale vaardigheidstraining --- Kind --- Leraar --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Leesprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Directie --- Verpleegkunde --- Informatica --- Literatuur
Choose an application
Veel leerlingen beginnen "zo hoog mogelijk" (doorgaans vertaald als "in het ASO"). Dat geeft immers "de beste" of "de meeste" mogelijkheden voor de toekomst. En bovendien: "ze kunnen nog altijd zakken als het niet goed gaat", en zo "zakken leerlingen af" naar "minder moeilijke richtingen". Leerlingen komen daardoor in een waterval terecht. Gewoonlijk gaat die waterval van ASO over TSO (soms KSO) naar BSO en verderop "zelfs" naar deeltijds onderwijs. Maar ook binnen die onderwijsvormen zijn er "hogere" en "lagere" richtingen en opties. Het is in de maatschappij trouwens niet anders: hoger gewaardeerde en lager gewaardeerde beroepen en functies. Twee watervallen als spiegels van elkaar.
Leerlingbegeleiding. --- Onderwijsmanagement. --- Pedagogie. --- Schoolleiding. --- Schoolloopbaan. --- Zorgverbreding. --- School management --- schoolbeleid --- schoolloopbaan --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsorganisatie --- #A0201A --- 742 Scholieren en studenten --- 37.015.31 --- 371.2 --- 430.8 --- 454.23 --- CLB-centra --- Differentiatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Studiekeuze --- 450.5 --- pedagogiek (gez) --- Schoolloopbaan --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 484.2 --- leerlingbegeleiding --- Beroeps- en studievoorlichting ; algemeen --- Didactische principes --- Gelijke onderwijskansen --- Effectieve scholen --- CLB --- Remediëring --- Middenstand --- Technisch secundair onderwijs --- Technologische opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Mobiliteit --- Sociale problematiek --- Onderwijs --- Leerlingen --- Resultaten --- Voortijdige schoolverlaters --- Effectieve school --- Opvoeding --- Leerling --- Resultaat --- Vroegtijdige schoolverlater --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Emigratie --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Ieder jaar worden er talloze leerlingen tijdelijk of permanent verwijderd van hun school voor voortgezet onderwijs. Aanleiding voor het (tijdelijk) verwijderen van leerlingen is in het algemeen het gedragspatroon dat in wisselwerking tussen leerling en professionals op school wordt ontwikkeld. Dit boek gaat in op de problematiek van scholen en leerlingen met betrekking tot (tijdelijke) verwijdering. Wat doen scholen om leerlingen binnen schoolondersteuning aan te bieden? Welke verantwoordelijkheden hebben de leerlingen zelf op dit vlak? Welke ondersteuning wordt er aan deze leerlingen geboden wanneer zij eenmaal van school zijn verwijderd? Vindt de ondersteuning plaats vanuit een samenhangend geheel van voorzieningen? De resultaten van dit onderzoek zijn relevant voor zowel het onderwijsbeleid als de praktijk van scholen en begeleidingsinstellingen en -projecten. (Bron: covertekst) Ieder jaar worden er talloze leerlingen tijdelijk of permanent verwijderd van hun school voor voortgezet onderwijs. Aanleiding voor het (tijdelijk) verwijderen van leerlingen is in het algemeen het gedragspatroon dat in wisselwerking tussen leerling en professionals op school wordt ontwikkeld. Dit boek gaat in op de problematiek van scholen en leerlingen met betrekking tot (tijdelijke) verwijdering. Wat doen scholen om leerlingen binnen schoolondersteuning aan te bieden? Welke verantwoordelijkheden hebben de leerlingen zelf op dit vlak? Welke ondersteuning wordt er aan deze leerlingen geboden wanneer zij eenmaal van school zijn verwijderd? Vindt de ondersteuning plaats vanuit een samenhangend geheel van voorzieningen? De resultaten van dit onderzoek zijn relevant voor zowel het onderwijsbeleid als de praktijk van scholen en begeleidingsinstellingen en -projecten. (Bron: covertekst)
Gedragsstoornissen --- Wegzenden --- Secundair onderwijs. --- Leerlingen. --- #A0204A --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 465 --- gedragsproblemen --- leerlingenbegeleiding --- onderwijsbeleid --- probleemgedrag --- wegzenden --- 37.06 --- Leerlingbegeleiding --- Ondersteuning --- Onderwijs --- Gedragsstoornissen ; secundair onderwijs --- Secundair onderwijs ; Nederland --- Straffen ; onderwijs --- Wegzenden ; leerlingen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|